klik atas nuffnang

Monday, December 3, 2012

Alat Sulit - Gatal Tak Hilang

SAYA pelajar universiti berumur 21 tahun dan belum berkahwin. Selama enam bulan ini, saya mengalami kegatalan di bahagian alat sulit saya. Dalam tempoh ini, saya dirawat doktor berdekatan dengan rumah saya dan dia juga pakar ginekologi.

Walaupun hampir enam bulan saya berulang-alik ke kliniknya untuk mengambil pelbagai jenis ubat, keadaan saya masih sama malah bertambah teruk.


Doktor memberitahu ada jangkitan kulat di bahagian alat sulit saya dan saya sudah pun mengambil pelbagai jenis ubat. Harap doktor dapat membantu.

SHUBA,
Kuala Lumpur



SEKIRANYA jangkitan kuman ini datang daripada faraj, doktor boleh mengambil sampel lelehan menggunakan swab yang dimasukkan ke dalam lubang bahagian penghujung faraj tanpa mencederakan selaput dara.

Ujian air kencing juga akan dilakukan. Adakalanya ubat yang diberikan (antikulat) tidak sesuai kerana jangkitan terbabit adalah kuman bakteria.
Adakalanya kuman bakteria itu hanya serasi dengan antibiotik tertentu dan kebal dengan ubat tertentu.

Selain itu, elakkan memakai pelapik seluar dalam, seluar dalam yang ketat dan seumpamanya yang membuatkan faraj cenderung kepada jangkitan.

Dr Adilah Ahmat jawab - hMetro 
Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan dan Rawatan Kesuburan/IVF, Hospital Pantai Bangsar dan Hospital Pusrawi Jalan Tun Razak Kuala Lumpur.


Saranan Keluarga Avail : Bertukarlah kepada Pad FC BIO SANITARY PAD AVAIL untuk antikulat dan masalah kegatalan berterusan, insyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah nuffnang