klik atas nuffnang

Tuesday, April 30, 2013

petua kurangkan sakit masa bersalin

Keluarga Avail nak bagi sikit petua cara nak kurang rasa sakit ketika nak bersalin... OK jom kita tengok petua mengurangkan rasa sakit bersalin...ini cuma petua mengurangkan je tau bukan menghilangkan..sebab setiap wanita yang bersalin akan rasa juga sakit ketika nak bersalin..baru la gugur segala dosa kita...


  1. 2 minggu sebelum due, amalkan makan telur separuh masak untuk beri tenaga
  2. Bila dah start sakit nak bersalin, telan sebiji telur mentah 
  3. Rebus epal hijau pastu makan masa tengah sakit tu...
  4. Amalkan baca surah Maryam
  5. Masa dalam labour room, banyakkan baca doa nabi yunus berulang kali serta "Ya Fattah" banyak2 kali supaya laluan bayi cepat terbuka n kurangkan rasa sakit
  6. Minum air selusuh (better suami yang bacakan)
  7. Amalkan minum air kelapa hujung2 nak bersalin.
  8. Makan kurma dalam bilangan ganjil
  9. Banyakkan berjalan, jangan malas. P soping ke...
  10. Amalkan makan sayur bendi. kalau boleh hari2.. 
  11. Untuk senaman pulak, masa kat bilik air duduk mencangkung dengan tangan menahan kat dinding then cuba berdiri perlahan lahan. Buat banyak kali. Boleh dibuat apabila usia kandungan 38 minggu ke atas. (Tapi kenapa dalam bilik air? kang tergelincir baru tahu... huhu)
  12. Duduk bersila, temukan kedua dua tapak kaki, pegang jari2 kaki tu pastu tolakkan kedua tapak kaki ke arah vagina.
  13. Masa meneran dalam labour room, baring sambil kaki/ betis rapat ke peha dengan tangan memegang buku lali untuk elakkan vagina koyak/ koyak banyak.
  14. Amalkan menyapu minyak zaitun di sekeliling lubang faraj untuk melembutkan bahagian tersebut, so takde mudah koyak/ koyak banyak.
  15. Petua dr Fadzilah Kamsah, rajin2 main dengan janggut suami, main camne tak pasti, urut2 kot... hihi
  16. Masa tengah sakit tu, tarik nafas melalui hidung dan hembuskan melalui mulut. Bila sakit makin kuat, tarik nafas dan lepaskan cepat2.
  17. Baca surah Al Insyiqaq ayat 1-4
  18. Baca surah Abasa ayat 20 
  19. Baca surah An Nahl ayat 78
  20. Amalkan baca "Ya Khaliq, Ya Bari, Ya Musawwir" sebanyak 21 kali then hembuskan dalam segelas air. 
  21. Makan ketam masak lemak (wahhhh terbaik!!! hehehe)
  22. Banyakkan "bersama" ketika nak dekat due.... (air selusuh semulajadi? hihi)

share from GK : http://more.sh/dmjsqY

Tuesday, April 23, 2013

hidangan sihat pasti selamat

“Makan kena pantang. Tak boleh makan nasi biasa yang berkanji dan tinggi karbohidrat, tak boleh ambil banyak makanan manis, tinggi kan­dungan protein dan garam.

“Jangan sampai terlebih ayam, ikan, daging, hati dan soya. Semuanya kena hati-hati...”

“Jika dah semua tak boleh, habis saya nak makan apa?” Keluhan yang sering ditimbulkan kebanyakan pesakit yang menjalani rawatan dialisis.

Kebanyakan pesakit mengakui mereka lebih ditekankan apa yang tidak boleh dimakan berbanding apa yang boleh dimakan sehingga mendatangkan tekanan.


Seharusnya panduan pemakanan yang sihat boleh membawa keseronokan kepada pesakit dialisis untuk pengurusan pemakanan dan diet mereka.

Thursday, April 11, 2013

periksa kesihatan awal

Usia bukan peng­halang bercuti di destinasi yang diidamkan selama ini.
Warga tua sama ada ibu bapa, nenek atau datuk juga teringin mengunjungi destinasi percutian bersama anak-anak serta cucu.

Justeru, bagi meluang­kan masa berkualiti de­ngan melancong bersama mereka, ia pasti memberikan kegembiraan yang tidak akan dilupakan.

Namun, disebabkan faktor usia dan kesihatan, ramai anak jarang membawa warga tua melancong bersama terutamanya jika tempat yang dikunjungi jauh atau de­ngan menaiki kapal terbang.

Faktor usia dan kesihatan bukan menjadi masalah untuk warga tua melancong asal ada perancangan awal terutama kesihatan mereka.

Tip melancong kali ini mungkin berguna bagi anda yang mahu bercuti bersama warga tua ke destinasi pilihan.


Saturday, April 6, 2013

Bahaya Kepak Ayam Pada Wanita

Kisah Benar “Bahaya Kepak Ayam Pada Wanita”

Pertumbuhan sista(cyst) dalaman. Elakkan daripada memakan kepak ayam (chicken wing) dengan kerap terutamanya kaum wanita.

Kisah Benar, Seorang rakan baru-baru ini mempunyai ketumbuhan dalam rahim dan dia menjalani pembedahan untuk membuang sista tersebut. Sista yang dikeluarkan adalah dipenuhi dengan darah yang berwarna gelap.

Dia menyangka bahawa dia akan pulih selepas pembedahan tetapi jangkaannya salah. Ketumbuhan berlaku hanya beberapa bulan kemudian. Beliau bergegas turun ke pakar sakit puan itu untuk bertanyakan masalahnya. Semasa rundingan, doktor bertanya soalan yang memeranjatkan beliau.

Doktor bertanyakan adakah dia adalah seorang pengguna yang kerap memakan kepak ayam dan dia menjawab ya, tertanya-tanya tentang bagaimana,dia tahu tabiat makannya. Sebenarnya pada hari ini ayam disuntik dengan steroid untuk mempercepatkan pertumbuhan mereka supaya keperluan masyarakat ini dapat dipenuhi. Keperluan ini adalah tidak lain daripada keperluan untuk makanan.

Ayam-ayam yang disuntik dengan steroid biasanya disuntik di leher atau kepak. ini disebabkan di tempat-tempat ini bahawa kepekatan tertinggi steroid wujud. Steroid ini telah menyebabkan kesan ke atas badan kerana ia mempercepatkan pertumbuhan.

Ia mempunyai kesan yang lebih berbahaya dalam kehadiran hormon wanita, ini membawa kepada wanita yang lebih cenderung untuk pertumbuhan sista yang di dalam rahim. Oleh itu, saya menasihati orang di luar sana untuk melihat diet mereka dan juga mengurangkan kekerapan mereka memakan kepak ayam.

Tak salah untuk kita makan ayam tetapi, sekali lagi saya beritahu, eloklah dikurangkan supaya penyakit yang serius dapat dielakkan. Bukan sahaja mendatangkan kemudaratan kepada golongan wanita, seharusnya elok juga dielakkan untuk golongan lelaki. Ingat, mencegah lebih baik dari merawat.

RENUNG-RENUNGKAN
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik tengah nuffnang

Di Taja Oleh